مولتی مدیا و تجهیزات جانبی انواع خودروها

مولتی مدیا و تجهیزات جانبی انواع خودروها

مولتی مدیا و تجهیزات جانبی انواع خودروها

مولتی مدیا و تجهیزات جانبی انواع خودروها

با آمپلی فایر و وظایف آن آشنا شوید

آمپلی فایر

آمپلی فایر یکی از ادوات سیستم مولتی مدیا خودرو و البته هر سیستم صوتی دیگر است. اگر شما هم به نصب سیستم‌های صوتی روی خودروی خود علاقمند باشید؛ احتمالا این نام را به عنوان یکی از ضروریات هر سیستم صوتی حرفه‌ای شنیده‌اید. در این نوشته وب‌سایت ضدگروپ می‌خواهیم درباره آمپلی فایرها و نقش آن در سیستم مولتی مدیا خودرو نکاتی را مطرح کنیم.

  1. آمپلی فایر چیست و چه کاربردی دارد؟

آمپلی فایر یا در اصطلاح حرفه‌ای‌ها امپ، دستگاهی برای تقویت سیگنال‌های صوتی است. در واقع در یک سیستم در ابتدا دیتا از روی فایل صوتی (CD، DVD، حافظه فلش، بلوتوث و…) خوانده می‌شود؛ سپس این دیتا از حالت دیجیتال به آنالوگ تبدیل شده و به کمک فیلترهای مختلف مثل اکولایزرها، بهبود پیدا کرده و آماده پخش می‌شود. اما مسئله این است که این دیتا هنوز ضعیف است و برای پخش مناسب نیست. در اینجاست که آمپلی فایر وارد عمل می‌شود. پس به زبان ساده وظیفه آمپلی فایرها تقویت سیگنال‌های صوتی برای پخش از طریق بلندگوهای سیستم صوتی خودرو است. در عمل بدون آمپلی فایرها امکان پخش فایل‌های صوتی ممکن نخواهد بود. حتی سیستم‌هایی که این دستگاه را به صورت جداگانه در اختیار ندارند؛ از مزایای آن به صورت داخلی بهره‌مند می‌شوند. پس در عمل هیچ سیستم صوتی بدون آمپلی فایری وجود ندارد.

چرا باید از آمپلی فایر خارجی استفاده کنیم؟

معمولا بسیاری از افراد معتقد هستند که شنونده حرفه‌ای موسیقی نبوده و نیازی به خرید آمپلی فایر برای سیستم مولتی مدیا خودروی خود ندارند. این استدلال تا وقتی ولوم سیستم صوتی پیش‌فرض خودروی خود را آنچنان بالا نبرده‌اید کاملا درست است. اما حتما شما هم تجربه این اتفاق را داشته‌اید که با بالا بردن ولوم دستگاه از حدی، کیفیت صدا به شدت افت کرده و آنقدر بد می‌شود که علاقه‌ای به ادامه گوش دادن به آن نخواهید داشت.

این مشکل ناشی از ناهماهنگی میزان وات پشتیبانی شده توسط آمپلی فایر داخلی و بلندگوهای سیستم است. به عنوان مثال تصور کنید آمپلی فایر شما از حداکثر 25 وات پشتیبانی می‌کند؛ در حالی که بلندگوهای سیستم صوتی خودروی شما 50 وات است. در این شرایط طبیعی است که شما نیمی از ظرفیت سیستم صوتی خود را از دست خواهید داد؛ و به نوعی بلندگوها قادر به ارائه تمام ظرفیت خود نیستند.

این موضوع به‌خصوص وقتی قصد دارید یک سیستم صوتی حرفه‌ای را برای خودروی خود تدارک ببینید از اهمیت بیشتری برخوردار می‌شود. آنچه در این زمینه مهم است توجه به هماهنگی آمپلی فایر با بلندگوها خواهد بود. با داشتن آمپلی فایرهای بزرگ‌تر و بهتر، شما نه‌تنها صدای بلندتری را تجربه می‌کنید؛ بلکه کیفیت صدا نیز به مراتب بیشتر خواهد بود.

انتخاب آمپلی فایر

همان‌طور که گفتیم مهم‌ترین نکته در خرید آمپلی فایر، هماهنگی آن با سایر ادوات

سیستم صوتی و تصویری خودرو  شماست. همچنین اگر می‌خواهید بدانید با افزایش قدرت آمپلی فایر چه میزان صدای شما افزایش می‌یابد باید در نظر بگیرید که واحد صوت دسی‌بل است. در این شرایط باید قدرت آمپلی فایر با واحد وات را با دسی‌بل مقایسه کنیم. به زبان ساده شما برای افزایش دو برابری صدا نیازمند افزایش ده برابری قدرت وات آمپلی فایر هستید.

همچنین بد نیست بدانید آمپلی فایرها انواع مختلفی دارند. دو ویژگی که این دستگاه‌ها را به انواع مختلف تقسیم می‌کند توان خروجی و کاربرد آن است. توجه کنید که آمپلی فایرهای مختلف برای کاربردهای مختلفی طراحی می‌شوند.

در نهایت پیشنهاد می‌کنیم اگر می‌خواهید یک سیستم صوتی حرفه‌ای را برای خودروی خود راه‌اندازی نمایید؛ از محصولات ضدگروپ استفاده کنید.

کامپوننت چیست و چکار می کند؟

از جمله اجزای سیستم‌های صوتی خودرو که به صورت حرفه‌ای بسته می‌شوند، کامپوننت است که ویژگی‌های خاصی دارند و آنها را نزد علاقمندان به سیستم‌های صوتی محبوب کرده است.

احتمالا جمله‌ای عام را شنیده‌اید که نصاب‌های سیستم صوتی می‌گویند، کامپوننت از بلندگو بهتر است. اگرچه این جمله دقیق نیست؛ اما درست است.

اگر می‌خواهید با جزئیات بیشتری با کامپوننت آشنا شوید؛ پیشنهاد می‌کنم این مطلب وب‌سایت ضدگروپ را از دست ندهید.

اگر بخواهیم خیلی ساده به معرفی کامپوننت بپردازیم باید بگوییم این دستگاه نوعی بلندگو با ویژگی‌های خاص است.

ویژگی‌هایی که کیفیت صوتی آن را به نسبت بلندگو در سطحی بالاتر قرار داده و امکان تنظیمات صوتی بیشتری را در اختیار شما قرار می‌دهد.

کامپوننت چیست و چه وظیفه‌ای دارد؟

کامپوننت بلندگویی است که از دو عدد ووفر و دو عدد توییتر تشکیل شده است. همچنین یک جفت کراس اوور که مسئول تقسیم صداهای دریافتی بر مبنای میزان فرکانس است؛ بخش دیگر را تشکیل می‌دهد.

کامپوننت‌ها با توجه به این اجزا می‌توانند صدای شفاف‌تر و با کیفیت‌تری را برای شما فراهم کنند. وقتی صدا از

سیستم صوتی و تصویری خودرو  شما به کامپوننت می‌رسد؛ بر اساس میزان فرکانس آن به صداهای زیر و بم تقسیم می‌شود.

صداهای بم به ووفر و صداهای زیر به توییتر منتقل می‌شود. همین عامل ساده است که کامپوننت را از بلندگو متفاوت می‌کند.

البته یک ویژگی دیگر نیز وجود دارد که موجب می‌شود این آپشن خودرو یا بهتر بگوییم این آپشن سیستم صوتی خودرو، نسبت به بلندگو ارزشمندتر باشد.

همان‌طور که از نام این دستگاه مشخص است؛ کامپوننت از اجزای جدا از هم تشکیل شده است (همان ووفرها و توییترها)، و به همین دلیل به راحتی می‌توان محل نصب آنها را بر مبنای جهت حرکت صدا انتخاب کرد؛ تا صدایی سه بعدی و فراگیر را تجربه کنید.

توجه کنید که این ویژگی به‌خصوص در خودروها که فضای کابین محدود و بسته‌ای دارند؛ بسیار مهم و موثر است. به همین دلیل هم کامپوننت‌ها را در سیستم صوتی خودرو بیشتر مشاهده خواهید کرد.

کامپوننت‌ها به طور معمول دایره‌ای هستند؛ اما در مواردی نسخه‌های بیضی آنها نیز یافت می‌شود. هنگام خرید کامپوننت، اگرچه کیفیت و توان خروجی ووفر و توییتر بسیار مهم است؛ اما مهم‌تر از آن کیفیت کراس اوور است.

این ابزار هرچقدر که باکیفیت‌تر باشد از دقت بیشتری برخوردار است؛ و بهتر از پس وظیفه حساس خود بر می‌آید. در واقع اگر می‌گویند صدای کامپوننت از بلندگو بهتر است؛ تنها به دلیل وجود یک کراس اوور با کیفیت است.

یک کراس اوور خوب حتی می‌تواند صدا را آنالیز کرده و حتی فرکانس‌های اضافی و مزاحم را حذف نمایید. در حالی که اگر این قطعه کیفیت لازم را نداشته باشد؛ از کامپوننت نیز بیشتر از یک بلندگو (در توان یکسان) نباید انتظار داشته باشید.

همچنین جدا بودن بخش‌ها این اجازه را می‌دهد که برای توییتر هد سینک (خنک‌کننده) و برای کل مجموعه از داس کپ (جلوگیری از ورود آشغال به کویل) استفاده کنید.

اما اگر قصد خرید کامپوننت دارید؛ بهتر است چند نکته مهم دیگر را نیز در نظر بگیرید. در درجه اول فراموش نکنید که کامپوننت‌ها به نسبت بلندگوها گران‌تر هستند.

پس شما باید متحمل هزینه بیشتری شوید. همچنین به دلایل فنی ممکن است خرید کامپوننت باعث شود مجبور به خرید آمپلی‌فایر نیز شوید. پس باز هم هزینه بالاتر خواهد رفت.

در نهایت نصب درست کامپوننت کار هرکسی نیست؛ پس باید این کار را به یک نصاب حرفه‌ای سیستم صوتی خودرو بسپارید.

حالا که با ویژگی‌ها و عملکردش آشنا شدید؛ می‌توانید با توجه به شرایط موجود تصمیم بگیرید که از این دستگاه و امکانات آن در سیستم صوتی خودروی خود بهره بگیرید یا خیر.

ساب ووفر چیست و چکار می کند؟

ساب ووفر

ساب ووفر یکی از بخش‌های مهم  سیستم صوتی و تصویری خودرو  است. اگر در این حوزه تازه‌کار باشید؛ احتمالا اطلاعات زیادی درباره ساب ووفر ندارید. در این نوشته وب‌سایت ضدگروپ به‌طور خلاصه به معرفی و بررسی ویژگی‌های ساب ووفر پرداخته‌ایم. پس اگر می‌خواهید دقیق‌تر با این دستگاه و کارکرد آن آشنا شوید؛ با ادامه این نوشته همراه ما باشید.

ساب ووفر چیست؟

ساب ووفر را در زبان عامه ساب هم می‌گویند. این دستگاه یکی از ادوات اصلی سیستم‌های صوتی است. دستگاهی با صدای بم بسیار قوی که می‌تواند با ارتعاشات صدای خود موی تن شما را به لرزه درآورد. ساب ووفرها در واقع یک بلندگو بر مبنای تولید صدای بم هستند. واژه ووفر برگرفته از صدای سگ است؛ و اشاره به شدت و بم بودن صدای این بلندگو دارد.

هر موسیقی‌ای دارای سه دسته کلی صدا است. صدای زیر مثل دیس دیس، صدا بم مثل دوبس دوبس و صداهای معمولا خنثی مانند صدای خواننده. ساب ووفرها وسیله‌ای برای تقویت صداهای بم موجود در موزیک هستند. در یک سیستم صوتی کامل شما از 6 کانال صوتی باید بهره ببرید. یکی از این کانال‌ها که پخش‌کننده صدای بم است ساب ووفر است. بد نیست در همین‌جا بدانید صدای زیر نیز توسط دستگاهی به نام توییتر ساخته می‌شود.

ساب ووفر دارای دیافراگم وسیع و فرکانس کم است. در نتیجه توانایی تولید صداهای بم با توالی و فاصله بیشتر را دارد. دقت کنید که ساب ووفرها را با ووفر و میدووفر اشتباه نگیرید. ساب ووفر در فرکانس 20 تا 200 هرتز کار می‌کند. این به این معناست که برای تولید صداهای با فرکانس بسیار پایین کارایی دارد. مثلا صدای انفجار، یا ضربه پتک و موارد مشابه را تصور کنید. ووفرها دارای فرکانس بالاتری هستند؛ که این عدد معمولا از 40 تا 500 هرتز است. و در نهایت میدووفرها قرار دارند که فرکانس تا حدود 5000 هرتز را نیز پشتیبانی می‌کنند. پس ساب ووفر و میدووفر زیرمجموعه‌های ووفر هستند؛ که تکمیل‌کننده جزئیات صدای پخش شده خواهند بود.

با انواع ساب ووفر آشنا شوید

به طور کلی دو نوع ساب ووفر به نام‌های اکتیو و پسیو در بازار وجود دارد. البته به مرور تعداد ساب ووفرهای پسیو در حال کاهش هستند. اما هنگام خرید ساب ووفر به هر حال بهتر است به این موضوع توجه کنید. اما تفاوت این دو مدل از نام‌شان نیز تقریبا پیداست. ساب ووفر اکتیو دارای یک آمپلی فایر داخلی است؛ و به طور مستقیم و بدون دردسر به سیستم صوتی و تصویری خودرو و… متصل شده و کار خود را آغاز می‌کند. در مقابل ساب ووفر پسیو در مجموعه خود دارای آمپلی فایر نیست. در نتیجه باید آمپلی فایر را به صورت جداگانه برای آن تهیه کرد. این روش برای کسانی که می‌خواهند حداکثر اختصاصی‌سازی را در سیستم صوتی خودروی خود پدید آورند مناسب است. هرچند ساب ووفرهای اکتیو امروه دارای کیفیتی مثال‌زدنی هستند؛ و تقریبا نیاز به تهیه جداگانه آن از آمپلی فایر این روزها کمتر احساس می‌شود.

دقت کنید که ساب ووفر یکی از مهم‌ترین ارکان هر سیستم صوتی حرفه‌ای است. طبیعتا علاقمندان جدی موسیقی، حتی تصور گوش دادن به موسیقی بدون ساب ووفر را نیز نمی‌کنند. ساب ووفرها انرژی و هیجان را به موسیقی هدیه می‌دهند؛ و وجود آنها برای کامل بودن هر سیستم صوتی حرفه‌ای ضروری است.

در نهایت فراموش نکنید هنگام خرید ساب  ووفر و به طور کلی سیستم صوتی و تصویری خودرو، تا جای ممکن به جزئیات توجه کنید. گاهی بهترین قطعات به دلیل ارتباط و نصب نامناسب، یا استفاده از کابل‌های بی‌کیفیت، کارای مورد انتظار را ارائه نمی‌دهند.

همه چیز درباره بلوتوث و وای فای در خودرو (قسمت دوم)

بلوتوث و وای فای

بلوتوث و وای فای دو سیستم ارتباطی مهم در سیستم مولتی مدیای خودرو است. به عنوان مثال در ارتباط  مانیتور فابریک  خودرو با مانیتورهای پشت سری، بلوتوث یک سیستم ارتباطی کارا است.

در قسمت اول این مقاله شما را با تکنولوژی‌های بلوتوث و وای فای آشنا کردیم. در قسمت دوم و پایانی این مقاله می‌خواهیم درباره تفاوت میان این دو سیستم ارتباطی، وای فای دایرکت و جایگزینی وای فای با بلوتوث در خودروها نکاتی را مطرح کنیم.

تفاوت میان بلوتوث و وای فای

به جز بازه اتصال و مصرف نیرو، بلوتوث و وای فای از لحاظ سرعت اتصال با همدیگر متفاوت هستند. بلوتوث معمولا بسیار کندتر است؛ و پهنای باند کمتری را به نسبت وای فای ارائه می‌دهد.

این یکی از دلایلی است که کیفیت صدا با بلوتوث چندان مناسب نیست؛ در حالی که می‌توان از وای فای برای پخش آهنگ، ویدیو و داده‌ها با کیفیت بسیار بالا بهره برد.

برای مثال، بلوتوث 4.0 به نسبت نسخه‌های قبلی خود سرعت بیشتری را ارائه می‌دهد. با این حال این نسخه از بلوتوث هنوز قادر به ارائه سرعت 25Mbps  است.

سرعت‌های موجود در شبکه وای فای بر اساس پروتکل‌های خاص ممکن است متفاوت باشند؛ اما حتی WI-FI Direct که نسبتا کند و یکی از رقیبان بلوتوث است، قادر است سرعتی برابر با 250Mbps  داشته باشد.

اگرچه هردوی بلوتوث و وای فای برای ایجاد اتصالات نزدیک به کار می‌روند؛ هنوز هم تفاوت‌های عمده‌ای در نحوه استفاده از آنها وجود دارد. از آنجا که بلوتوث عمدتا برای اتصال دو دستگاه در فاصله نزدیک، نیروی کم و شبکه شخصی مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ می‌توان از آن در چندین سناریوی ویژه در داخل ماشین استفاده کرد.

عمده‌ترین استفاده از بلوتوث در داخل ماشین برای برقراری تماس بدون دخالت دست است. چنین چیزی را می‌توان به شکل ارتباط بلوتوثی با هدفون به دست آورد؛ یا اینکه می‌توان گوشی را به سیستم صوتی ماشین متصل کرد.

در بعضی از موارد خاص، متصل کردن گوشی به سیستم پخش صدای ماشین به شما اجازه می دهد از طریق سیستم صدای آن به مکالمه بپردازید و رادیو یا ضبط را به صورت خودکار خاموش کنید، بدون اینکه مجبور باشید به گوشی یا کنترل‌های مانیتور فابریک خودرو دست بزنید.

بلوتوث همچنین می‌تواند گوش کردن به آهنگ‌ها را برای شما بسیار آسان‌تر کرده یا اینکه موسیقی را از برنامه‌هایی مانند Pandora یا Spotify پخش کند.

این کار شامل وصل کردن گوشی به سیستم صوتی ماشین خواهد بود؛ و در واقع مانند یک ارتباط بی‌سیم عمل خواهد کرد. در بعضی از موارد شاید حتی قادر باشید بدون دست زدن به گوشی آهنگ را عوض کنید.

وای فای معمولا برای چنین سناریوهایی مورد استفاده قرار نمی‌گیرد. اما به این معنی نیست که در داخل ماشین مفید نیست. رایج‌ترین راهی که می‌توانید از این فناوری بهره ببرید این است که یک شبکه اینترنتی درست کرده و وسایل دیگر را به آن متصل کنید.

اگر گوشی شما قابلیت اشتراک اینترنت را دارد؛ یا اینکه می‌توانید با استفاده از آن هات‌اسپات درست کنید؛ این امکان را در اختیار دارید که از این شبکه برای استفاده از اینترنت در سیستم مولتی مدیا خودرو، تبلت‌ها، کنسول‌های بازی و غیره استفاده کنید.

 WI-FI Direct چگونه چیزها را پیچیده می‌کند

اگرچه بلوتوث معمولا به عنوان روشی بهتر برای وصل کردن دو دستگاه به یکدیگر دیده می‌شود؛ WI-FI Direct کمی چیزها را پیچیده می‌کند.

دلیل اصلی که وای فای به عنوان یک روش نامناسب برای اتصال دستگاه‌ها بدون روتر در نظر گرفته می‌شود این است که تنظیم کردن اتصالات ad hoc معمولا سخت‌تر است و گاهی اوقات دچار کندی سرعت می‌شوند.

WI-FI Direct نسخه جدیدی از اتصال دستگاه به دستگاه است که از الگوی وای فای استفاده کرده و تا حدودی مشابه بلوتوث است. بزرگ‌ترین تفاوت میان اتصالات وای‌فای ad hoc قدیمی و WI-FI Direct این است که مورد دومی شامل ابزار شناسایی است.

این یعنی WI-FI Direct به دستگاه‌ها اجازه می‌دهد همدیگر را پیدا کنند؛ بدون اینکه کاربر نیاز داشته باشد برای تنظیم کردن اتصال ad hoc دچار دردسر شود.

آیا وای فای در ماشین جایگزین بلوتوث خواهد شد؟

حقیقت این است که وای فای از لحاظ بسیاری مانند بازه اتصال و سرعت نسبت به بلوتوث برتری دارد و WI-FI Direct همان مزیت راحتی بلوتوث را ارائه می‌دهد. با این حال، هیچ کدام از اینها در کوتاه مدت چندان مهم نیستند.

حقیقت این است که بلوتوث هنوز هم در بسیاری از تجهیزات کارخانه‌ای و بازاری قرار می‌گیرد؛ و تقریبا در تمامی گوشی‌های هوشمند کنونی وجود دارد.

اگرچه فناوری گوشی‌های هوشمند معمولا به سرعت خود را با شرایط جدید وفق می‌دهد؛ فناوری خودکار معمولا کمی عقب‌تر از آن است. پس حتی اگر WI-FI Direct به صورت کامل جایگزین بلوتوث در برنامه‌های دیگر شود؛ دیدن آن در داشبورد ماشین، به این زودی‌ها تا حدودی غیر محتمل است.

مشکل دیگر وای فای و WI-FI Direct مربوط به مصرف زیاد آنها است؛ که تقریبا همیشه یک مشکل بزرگ برای دستگاه‌های موبایل خواهد بود. این مشکل در برنامه‌های خودکار چندان چشم‌گیر نیست؛ چرا که همیشه می‌توان منبع اضافی نیرو را در ماشین پیدا کرد.

اما این مشکل برای گوشی، MP3 Player و دستگاه‌های موبایل دیگر بسیار بزرگ است. همچنین بلوتوث در ماشین‌ها برای برقراری تماس و پخش موسیقی به کار می‌رود که هردو از طریق گوشی ممکن هستند؛ و به همین دلیل برکناری بلوتوث تا حدودی دور از ذهن به نظر می‌رسد.